محـــــــــــــــــــبــــــــــان مهــــــــــــــــــدی او خواهد آمــــــــــــــــــــــــــــــد.........
محـــــــــــــــــــبــــــــــان مهــــــــــــــــــدی او خواهد آمــــــــــــــــــــــــــــــد.........

محـــــــــــــــــــبــــــــــان مهــــــــــــــــــدی او خواهد آمــــــــــــــــــــــــــــــد.........

کشاورزی نوین وحفظ سرمایه های طبیعی ، مقالات آب وخاک...........

مصرف کود سرک در مزارع گندم


مصرف کود سرک در مزارع گندم

الف- کود ازته :

پویایی و تحرک بالای ازت در خاک باعث شده که زمان مصرف آن برای موفقیت در تولید دانه و پروتئین آن از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد , بهترین زمان مصرف ازت نزدیک به زمان حداکثر نیاز مطابق با مراحل رشد گندم می باشد. مقدار کود ازته را بر مبنای آزمون خاک مصرف نمایید در آن دسته از اراضی که امکان آزمون خاک مقدور نبوده طبق  توصیه عمومی به شرح جدول ذیل اقدام گردد.

-  بطور کلی در خاک های با بافت سبک ( شنی ) و لوم رسی شنی و یا سبکتر از آن کود سرک در سه نوبت مصرف گردد. ( مرحله پنجه دهی کامل , ساقه دهی , سنبله دهی )

در خاک های سنگین تر از لوم رسی شنی 2 نوبت سرک کفایت می نماید . در این صورت بهتر است نصف کود در مرحله ساقه دهی و نصف دیگر در مرحله سنبله دهی مصرف شود .

در شرایطی که مصرف کود با ماشین آلات به دلیل بلندی بوته های گندم به صورت جامد در مزرعه مقدور  نمی باشد مصرف کود از طریق آب آبیاری انجام شود در این صورت ابتدا کود را در مخزن شیر دار بزرگی حل نموده و در زمانی که آب دو سوم طول جویچه را طی نمود مخزن شیردار را در سر راهجوی اصلی قرار داده به آرامی محلول را وارد جوی نمود.

پس از پخش کودهای ازت در سطح مزرعه می بایست بلافاصله آبیاری انجام تا از اتلاف ازت به صورت آمونیاک جلوگیری شود . ضمناً در شرایطی که سطح خاک مرطوب است از پخش کود اوره بر روی خاک به دلیل اتلاف گازی ازت جداً خودداری گردد.

- مصرف کود اوره با غلظت 5 در هزار مخلوط با سم سن گندم ( فتیتریتیون ) بلامانع است .

ب – کود  پتاسه :

- نظر به اینکه گندم از گیاهان نیمه مقاوم به شوری و کلری که از طریق کود کلرور پتاسیم به خاک اضافه می شود در مقایسه با میزان کلری که از طریق آبیاری سالیانه به خاک اضافه می گردد بسیار ناچیز است . لذا مصرف کود کلرور پتاسیم در اکثر خاکای تحت کشت گندم استان خصوصاً خاک های با بافت متوسط و سبک و در شهرستانهای مرکزی و شمالی بایستی همگانی شود .

-با عنایت به اثرات بسیار خوب کود کلرور پتاسیم در افزایش عملکرد و جلوگیری از تنشهای چون خشکی , سرمازدگی و شوری , توصیه می شود به میزان 100 کیلوگرم کود کلرور پتاسیم در هر هکتار همراه با کود اوره  به صورت  سرک  مصرف می گردد. ( البته در اراضی که شوری بالایی دارند توصیه نمی شود .)

-اخیراً بخش خصوصی نسبت به تهیه کود پتاسه ( سولفات پتاسه به نام سولوپتاس ) پودری که کاملاً قابل حل در آب می باشد اقدام که در گندم به صورت محلول پاشی  قابل استفاده می باشد.

ج- کودهای میکرو:

- با توجه به آزمونهای خاک انجام شده در چند سال اخیر در استان خراسان تقریباً تمامی خاکهای خراسان کمبود آهن دارند لذا محلول پاشی با کود سولفات آهن  و یا سایر کودهای آهن به غلظت 2 تا 3 در هزار همراه با اوره با غلظت 2 در هزار و مایع ظرفشویی به غلظت 1/0 در هزار انجام پذیر بهتر است مصرف این کود 2 تا 3 بار انجام گیرد.

- زمان مصرف محلول پاشی کودهای میکرو شامل مراحل پنبه زنی کامل , اوایل ساقه رفتن و مرحله گلدهی می باشد.

با توجه به نتایج آزمون خاک چنانچه مزارع نیاز به کودهای میکرو از جمله مس , روی , منگنز و ... را دارد. کشاورزان پس از اطمینان از میزان ماده مؤثره و کیفیت کود نسبت به مصرف کودهای میکرو در مراحل پنجه زنی کامل و اوایل ساقه رفتن اقدام نمایند.

در مزارع کلزا

مصرف سرک کود ازته در دو نوبت بعد از مرحله روزت کامل و قبل از گلدهی , و چنانچه  قبل از کشت کود پتاسه مصرف نشده با رعایت نکات فنی مصرف حداقل یک نوبت کود کلرور پتاسیم به مقدار 50  کیلوگرم توصیه می شود . مصرف کودهای میکرو در مراحل بعد از روزت  کامل تا قبل از گلدهی توصیه می گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد