محـــــــــــــــــــبــــــــــان مهــــــــــــــــــدی او خواهد آمــــــــــــــــــــــــــــــد.........
محـــــــــــــــــــبــــــــــان مهــــــــــــــــــدی او خواهد آمــــــــــــــــــــــــــــــد.........

محـــــــــــــــــــبــــــــــان مهــــــــــــــــــدی او خواهد آمــــــــــــــــــــــــــــــد.........

کشاورزی نوین وحفظ سرمایه های طبیعی ، مقالات آب وخاک...........

کاشت و پرورش درخت انار: چگونه دانه انار بکاریم؟

کاشت و پرورش درخت انار: چگونه دانه انار بکاریم؟



باید دانه ها را از غلاف گوشتی که آنها را احاطه کرده است تمیز کنید و در خاک شل و نرم قرار دهید و یک لایه 1.5 سانتیمتری خاک روی آن بریزید.
سیاری از افراد ترجیح میدهند درخت انار را از دانه بکارند و پرورش دهند. فصل پاییز فصل انارهای درشت و رسیده ترش و شیرین است که بسیاری از علاقمندان به گل و گیاه یا باغداران را به فکر پرورش انار می اندازد. جالب است بدانید دانه های یاقوتی انار را میتوانید بکارید و از آنها درخت به بار بیاورید. حتی میتوانید انار را داخل گلدان بکارید و به عنوان یک گیاه زینتی زیبا خانه تان را با آن تزئین کنید.




انار میوه بومی ایران است. برای کاشتن انار از دانه، کار زیادی لازم نیست انجام دهید چرا که دانه های انار به سهولت بدون نیاز به مراقبت زیاد، رشد میکنند. باید دانه ها را از غلاف گوشتی که آنها را احاطه کرده است تمیز کنید و در خاک شل و نرم قرار دهید و یک لایه 1.5 سانتیمتری خاک روی آن بریزید.




گرما دومین نیاز مهم دانه انار برای رشد است. دانه های انار را باید در حرارتی معادل دمای اتاق به مدت 30 تا 40 روز بگذارید تا سبز شود. دمای خاک را چند درجه بالاتر بیاورید تا مدت زمان لازم برای جوانه زدن دانه انار را به نصف کاهش دهید. دانه کاشته شده را با فویل احاطه کنید و آن را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار دهید تا زمانی که دانه جوانه بزند.

هنگامی که در مورد نحوه کاشت دانه انار سخن به میان می آید، روش دیگری نیز وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم. این روش کاشت دانه در کیسه پلاستیکی است. برخی از باغبانان این روش را برای کاشت و پرورش درخت انار از دانه ترجیح میدهند. یک صافی قهوه را مرطوب کنید و آب اضافی آن را بگیرید. دانه های تمیز شده انار را در یک چهارم صافی بریزید. به دقت صافی را روی هم تا کنید و آن را در کیسه پلاستیکی درب دار قرار دهید. دانه ها را در مکانی گرم قرار دهید و هر چند روز به آنها سر بزنید ببینید جوانه زده اند یا خیر. همین که دانه ها جوانه زدند، آنها را به گلدان منتقل کنید.

از گلدان یا ظرفی استفاده کنید که سوراخ تخلیه زیر آن مناسب باشد. در هر گلدان دو تا سه دانه بکارید. میتوانید جوانه های ضعیف را پس از چند هفته که از جوانه زدنشان گذشت، بکنید و یا آنها را به گلدان دیگری منتقل کنید.

مراقبت از جوانه انار

در صورتی که میخواهید بدانید چکار کنید که درخت اناری که پرورش میدهید سالم و قوی باشد، باید به نیازهای آن توجه کافی داشته باشید.

زیستگاه طبیعی درخت انار که کربناته و یا گچی است، در واقع خاک قلیایی دارد. خاک قلیایی برای پرورش انار بهترین خاک است بنابراین برای مراقبت از درخت انار باید از آماده سازی خاک شروع کنید. باید خاک انار کمی قلیایی باشد و pH آن برابر با 7.5 باشد. از آنجایی که بیشتر بسترهای کشت pH خنثی دارند، میتوانید برای اصلاح اسیدیته خاک، مقدار کمی پودر آهک یا سنگ آهک به خاک اضافه کنید و با آن ترکیب کنید.

قلمه : زیاد کردن درخت انار از طریق قلمه آسان ترین ، علمی ترین ، مفید ترین و رایج ترین روش است .قلمه ها از شاخه های 2تا 3ساله ، به طول 10 تا 25سانتی متر در زمستان تهیه می شوند .پس از کاشت بلافاصله آبیاری صورت می گیرد.

توجه :آبیاری با فاصله 8تا10 روز یک بار انجام می گیرد.

فاصله درخت ها روی ردیف 2تا5متر وفاصله ردیف ها 3تا6متر تفاوت می کند.تعداد درخت در یک هکتار متناسب با فاصله آنها از 400تا1600اصله می شود.

 

خاک : بهترین شرایط خاکی جهت کشت انار خاکهای رسی عمیق می باشد.

 

آبیاری : دور آبیاری 15-12 روز یکبار اگر انجام شود ،کیفیت میوه ها بهتر و میزان ترک خوردگی آنها کمتر است .

 

کوددهی : کود دامی را به میزان 14تا10کیلو گرم برای هر درخت 12تا10ساله و تا 70-50 کیلو گرم برای هر درخت 30ساله ،دراواخر زمستان تا نزدیک عید نوروز به زمین می دهند .

 

هرس:

هرس فرم دهی در انار حدود 5-4 شاخه قوی وسالم در جهات مختلف که به طرف خارج قرار دارند و زاویه های باز تری (حدود 40-35 درجه ) نسبت به تنه درخت دارند باقی گذاشته،بقیه را حذف می کنیم. شاخه های باقی مانده را نیز تا حدود دو، سوم از طول شان کوتاه می کنیم.

هرس سبز از اواسط مرداد ماه هر سال شروع می شود و تمام شاخک های خشکیده و خارهای روی درخت گرفته شده تا پوست میوه ها در اثر تماس با آنها صدمه   نبیند.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد