تشریح بیماریهای انگور همراه با تصاویر


1-2-بیماری سفیدک داخلیمو
عامل بیماری:plasmopara viticola
علایمبیماری:
لکه های زرد کمرنگ بدون حاشیه مشخص در روی برگهایجوانکه قطر آنهاتقریبا نیم سانتی متراست.
این لکه ها بتدریج به پیوسته می شوند و سطح وسیعی از برگخشکونکروزه میشوند.در سطح زیرین همین لکه ها اسپورانژیوفورها و اسپورانژهای قارچبهصورت کرکهای خاکستری یاسفیدرنگ تشکیل میگردند.
نوک شاخه های آلوده متورم و به شکل عصا خمیده وتوسط کرکهایسفیدتشکیل می شوند.
غورهای جوان از حساسیت بیشتری برخوردارند ودراثر آلودگی بهرنگقهوه ایدرآمده و ریزش پیدا میکند.

مبارزه:
زهکشیتاکستان به منظور کاهش رطوبت
هرس سر شاخههای آلوده
جمع آوری وزیر خاک کردن یا سوزاندن برگ ها
استفاده ازواریته های مقاوم

استفاده ازقارچکشهای کاپتان زینب مانب و محلول بردو







3-1-بیماری لکه سیاه برگمو عامل بیماری:Asperisporium vitiphyllum
علایمبیماری:
ظهور لکه هایگردمایلبهزیتونیدر دو سطح برگازعلایماولیه بیماریهستند قطر این لکه ها 2 تا 3میلیمتر بوده به تدریجاز به همپیوستن آنها تمامیاقسمتیاعظمبرگخشکمیگردد اطراف لکه هارا معمولا هاله ای شفاف فرا می گیردبیماریمنحصرابهبرگحملهمی کندوبهندرتاندام هایدیگر آلودهمیشوند. مبارزه: به محضمشاهده اولین علایم بیماری سمپاشی با استفاده اززینب به نسبت1 تا 2 در هزار با 0.5 مویان و یا سم کاپتانبه نسبت3-2.5 در هزار در کنترل بیماری موثرند.



1-4-بیماری پوسیدگی خاکستریمو
عامل بیماری: cinerea Botrytis
علایمبیماری:
بیماری رویخوشه انگور بوضوح دیده قابل رویت می باشند.آلودگی درتمام طول رشد خوشه دیده می شوند. چنانچه آلودگیقبل از بازشدن گلهای خوشه باشند خوشه های جوان خشک میشوند.آلودگی بعداز ظهور گلها سبب پژمردگی خوشه ها می گردد.در موقعبرداشت حبه ها از حساسیت بیشتری برخوردار می شوند.رنگ حبه هایآ لوده خرمایی یا قهوه ای شده و بخشی از خوشه نیز نرم وخشک می شود. در الودگیشدید تمامی خوشه خشک می شود.در حاشیهبرگها لکه های قهوه ای یا خرمایی رنگ با خطوطمتحدالمرکزظاهر می شود. در روی ساقهممکن است زخمهای عمیق دراز به وجود میآیند. مبارزه: هرسسبزشاخه هابهمنظوربرقراریتهویهلازمدرتابستانجلوگیری از آلودگی خوشهتوسطبیماری هایدیگرمثلسفیدکهایداخلی و غیرهسمپاشی تا چهار نوبتبا سموممجازمثل بنومیل یا توپسین بههنگام

ریزش گلبرگها-تشکیل غوره –شیرین شدن غوره ها و سه هفته قبل از برداشتمحصول.



بیماری سفیدک سطحی مو
Grapevine powdery milde

عامل بیماری: Uncinula necator

علایم بیماری:

علایم بیماری سفیدک حقیقی در روی همه ی اندامهای هوایی جوانظاهر می گردد.علایم اینابتدا به صورت لکه های سفید در سطح فوقانی برگ ظاهر می شودوسپس روی آنهاکنیدیوفورهای قارچ به صورت پودر یا پوشش آردی ظاهر میگردنداگر بیماری تشدید یابد سطح تحتانی برگها نیز ممکن است به سمت بالا لولهشود.
برگهای آلوده در تابستان قهوه ا ی شده زودتر از پائیز خزانمی کنند. علائم بیماریدرون سر شاخههای جوان نیز به صورت لکه های سفید ظاهر می گردند.در پائیز لکهها به رنگ قهوه ای مایل به سیاه در می آیند.قارچ رویغوره ها را به صورت پودر سفید رنگی می پوشاند. حبه ها ترش ونارس باقی میمانند .در حبه های رسیده تر آن قسمت از پوست حبه که آلودهبهبیماری استرشد نمی کند ولی در اثر رشد مداوم قسمت سالم حبه ترک خوردهو دانه آن نمایان می گردد.

مبارزه:
بهترین راهمبارزه علیه سفیدک حقیقی مو استفاده از گل گوگرد و یا گوگرد قابلحل در آبمانند لوزال به نبت چهار در هزار می باشد.گل گوگرد دردمای بیشتراز 21 درجه سانتی گراد تصعید می شود و گازحاصل
روی قارچموثر است. دردمای بالاتر از 30 درجه سانتی گراد مقدار گاز حاصلشده زیادبوده ممکن است سبب سوختگی شود.گل گوگرد رابهتر است در فصل زراعی سه نوبت زیر به هنگام صبح به کاربرد: نوبتاول:موقعی که جوانه ها تازه روییده اند و در رویهر شاخه 4 تا 10 برگوجود دارد.دراین نوبت 15 کیلو گرم گل گوگرد در هکتار مصرف میشود. نوبت دوم:درموقع گل دادن موستان به نسبت 30 کیلوگرم در هکتار مصرفمیشود. نوبتسوم:موقعی است که غوره های ترش ظاهر شده یعنی حدوددو تا سه هفتهپس از سمپاشینوبت دوم به نسبت 45 کیلوگرم در هکتار مصرف میگردد.در مناطق خشککه احتمال گیاه سوزی در اثر مصرف گوگرد باشد بهتر استاز قارچ کشکاراتان به نسبت 1تا 1.5 در هزار علیه این بیماری استفاده نمود.

6-1-بیماری ویروس برگ باد بزنی مو

عامل بیماری: Grapevine fanleaf virus
علایم بیماری :

روی پایه های مبتلا شاخه های کوتاه و برگها می شوند.روی برگها لکه هایی ظاهر شده و میوه های ریز خوشه در اوایل فصل می ریزند گاهی حبه های انگور بی دانه میشوند.

مبارزه:

انتخاب قلمه سالم و ضد عفونی خاک با بکار گیری متیل بروماید به نسبت 400 تا 800 کیلو در هکتار یکماه قبل از موستان در مبارزه علیه این بیماری موثر است.


7-1-بیماری آنتراکنوز مو


عامل بیماریSphaceloma ampelinum :

علایم بیماری
:

بیماری در قسمتهای هوایی وجوان مودیده می شود .روی ساقهِِِِِِ- دمبرگ-پیچک لکه های قهوه ای رنگ بیضی شکل ایجاد می شود که اغلب توسعه انها توسط لایه چوب پنبه ای محدود می شود. روی برگ لکه های مدوربه صورت بافت مرده(نکروتیک)ایجاد می شودو در صورتی که برگ خیلی جوان باشد ناحیه آلوده بعد از خشک شدن از متن برگ جدا شده و برگ منظره غربالی میگیرد.روی حبه ها ی انگورلکه های گرد به رنگ قهوه ای با حاشیه تیره ظاهر می گردد .لکه ها ممکن است به هم متصل شده لکه های بزرگ و نا منظمیبه وجود می آ یند.

مبارزه:

- کشت ارقام مقاوم مانند نیا گارا – کنکورد - هرس شا خه های آلوده - سم پاشی در دو نوبت زمستان با محلول سولفات مس پنج در صد و دربهار با کپتان و یا توپسین به نسبت دودر هزار

8-1-بیماری پوسیدگی سیاه مو


عامل بیماری: Guignardia bidwellii
علایم بیماری:

در اواخر بهار لکه های متعدد گرد و پراکنده به رنگ
قرمز در برگها ایجاد می شود. لکه ها غالبا در سطح رویی برگ ودر بین رگبرگها ایجاد می گردند. زمانی که اندازه لکه ها به 2 تا 3 میلیمتر می رسد به رنگ قهوه اییا خاکستری با حاشیه ی سیاه در می آ یند. Phyllostcta در سطح لکه ها پیکنیدیوم های جنس به صورت نقاط سیاه به شکل حلقه نزدیک به حاشیه لکه های قهوه ای ایجاد می گردند.روی شاخه- پیچک – دمبرگ - محوراصلی و رگبرگها لکه هایی فرو رفته به رنگ بنفش مایل به سیاه ظاهر می شوند و حاوی پیکنیدیوم های پراکنده هستند.لکه ها روی حبه های انگور نیز در زمانی که رشدشان به نصف رسیده باشد بوجود می آیند.این لکه ها در ابتدا تقریبا سفیدند ولی به زودی با یک حلقه قهوه ای با حاشیه سیاه احاطه می شوند.پیکنیدیوم های سیاه نیز در سطح لکه های حبه انگورایجاد می گردند.در نهایت تمام حبه ها به سرعت پوسیده و چروکیده شدهو به رنگ سیاه در می آیند.

مبارزه:

- سمپاشی موستان ها در سه بار با به کارگیری بنومیل یا فربام دو درهزار درست قبل از شکوفه دهی و بلا فاصلهبعد از شکوفه دهی وهمچنین دوهفته بعد از سمپاشی دوم بیماری را کنترل می کند.کاپتان فولیت تریادیمفون و قارج کشهای مسی نیز علیه اینبیماری موثرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد